Geriatriefysiotherapie: Speciale aandacht voor oudere mensen

Geriatrie-fysiotherapie: Speciale aandacht voor oudere mensen

Als je ouder wordt kun je te maken krijgen met allerlei gezondheidsproblemen. Je kan daardoor minder mobiel worden en je kwaliteit van leven kan er langzaam op achteruitgaan. Hoe voorkom je dat dan? Daar komt de geriatriefysiotherapeut om de hoek kijken. Deze is speciaal opgeleid om de unieke uitdagingen van ons verouderingsproces aan te pakken en de algehele gezondheid en zelfstandigheid van jou, als oudere patiënt, te verbeteren.

Hoe ziet een behandelprogramma bij de geriatriefysiotherapeut er uit?

Hoe ziet een behandel-programma bij de geriatrie-fysiotherapeut er uit?

Bij de intake zal de geriatriefysiotherapeut kijken naar jouw complete medische geschiedenis en je specifieke wensen en behoeften. Daarna wordt een individueel behandelprogramma opgesteld. Meestal bestaat het behandelprogramma uit oefentherapie, hier in de praktijk, waarbij het herwinnen van en omgaan met verlies van mobiliteit en zelfstandigheid centraal staat.

Valpreventie is een essentieel onderdeel van geriatrische fysiotherapie. Valpartijen zijn een belangrijke oorzaak van letsel en invaliditeit bij oudere volwassenen. Onze geriatrie fysiotherapeut evalueert het risico op vallen en zoekt naar manieren om jouw evenwicht en coördinatie te verbeteren.

Met welke klachten kun je naar de geriatriefysiotherapeut?

Met welke klachten kun je naar de geriatrie- fysiotherapeut?

De klachten die je bij het ouder worden kunt ervaren zijn: verlies van spiermassa, afname van botdichtheid en afname van de mobiliteit. Deze veranderingen kunnen leiden tot problemen, zoals valpartijen. Als je ouder wordt kun je ook te maken krijgen met chronische aandoeningen of ziektes, zoals osteoporose, artritis of artrose, diabetes, hart- en vaatziekten of de ziekte van Parkinson. Dit kan betekenen dat jouw klachten complex van aard zijn.

Onze geriatriefysiotherapeut is dan de aangewezen persoon om jou te helpen bij het verbeteren van je spierkracht, flexibiliteit en coördinatie, het vergroten van je mobiliteit en het verminderen van je pijnklachten. Het doel is om jou weer een goede kwaliteit van leven te geven, zodat je zo lang mogelijk zelfstandig en actief kunt blijven.

Bij wie kun je terecht voor geriatriefysiotherapie?

Bij wie kun je terecht voor geriatrie- fysiotherapie?

Bij Cure Fysiotherapie is onze collega Mark in opleiding aan de Hogeschool Avans+ om master in de geriatriefysiotherapie te worden.

Wil je meer weten over geriatriefysiotherapie of een afspraak maken?

Wil je meer weten over geriatrie- fysiotherapie of een afspraak maken?

Behoor jij tot de groep ouderen die kampt met lichamelijke klachten die jou beperken in je dagelijks leven? Aarzel dan niet om contact op te nemen met een gekwalificeerde fysiotherapeut van Cure Fysiotherapie. Bel naar 0591-212191 of stuur een mail naar info@curefysiotherapie.nl.  Je kunt ook gebruik maken van het contactformulier op de website. Dan bellen wij je zo spoedig mogelijk terug.

Neem contact met ons op